Ett Jul tips!

2010-12-22 @ 14:27:30

Ja jag måste få tipsa er

Ja de är ju jul om bara några dagar åå ska man inte fira julen hemma med familj + vänner så ska man ju alltid ha med sig något å blommor ja de är väll kul men folk uppskattar ju saker som man har gjort själv så mitt tipps till er de är att göra egen kola och slå in i fina burkar Exempel.
De är inte så svårt å de som är så kul de är att folk gillar sont när man har gjort de själv de är mera uppskattat
Recept på Smörkola
Ingredienser (60st)
100g Smör
2 dl Vispgrädde
3 dl Socker
1 msk Vaniljsocker
1 dl ljus sirap
1 tsk ättikssprit (12%)
Gör så här
smält smör i en tjockbotnad kastrull. Tillsätt övriga ingredienser. koka utan lock, rör då och då tills smeten klarar av kulprovet (ca15min. I en vid gryta eller ca 30min. I en gryta med mindre boten). Häll smeten på en smord plåt eller på ett bak plåtpapper. Låt den stelna något. Skär eller klipp i bitar. förvara i kyllen eller utomhus ( där de är kalt )
Kulprovet: Häll några droppar av smet i ett iskallt vatten och rulla till en kula. kola-kulan ska vara fast till hård då har den klarat kulprovet
Lycka till!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback